Być może po raz pierwszy zarządzasz zespołem, a może po prostu szukasz sposobów na udoskonalenie swojego obecnego stylu zarządzania. Tak czy inaczej, te wskazówki pomogą Ci stać się lepszym menedżerem zespołu i zdobyć szacunek jego członków.
Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Konflikty są nieodłącznym elementem każdego zespołu. Ważne jest, jak sobie z nimi radzić.
Pierwszym krokiem jest uznanie, że konflikty są naturalną częścią pracy zespołowej.
Drugim krokiem jest ustalenie, dlaczego konflikt istnieje. Co jest przyczyną nieporozumienia? Co można zrobić, aby rozwiązać konflikt?
Trzeci krok to otwarta i szczera komunikacja z pozostałymi członkami zespołu. Należy zrozumieć, dlaczego każdy członek zespołu ma takie, a nie inne odczucia, a także otwarcie mówić o własnych uczuciach i motywacjach. Dzięki otwartej i szczerej komunikacji można stworzyć środowisko, w którym wyrażanie wszelkich obaw członków zespołu jest bezpieczne i w którym można wspólnie znaleźć rozwiązanie problemów, z którymi się borykają.
Można to zrobić na kilka sposobów. Można albo przydzielić zadanie danej osobie, albo wybrać osobę do wykonania zadania. W obu przypadkach należy się upewnić, że dana osoba ma predyspozycje do wykonania zadania. Można to zrobić, sprawdzając jej wcześniejsze doświadczenia i zainteresowania.
Jeśli chodzi o zainteresowania, to jeśli pracujesz w zespole, zauważysz, że są osoby, które w naturalny sposób są bardziej zainteresowane pewnymi zadaniami niż innymi. Jeśli w zespole jest osoba, która jest żywo zainteresowana konkretnym zadaniem - nie wahaj się przydzielić jej tego zadania.
Kiedy ludzie czują się wysłuchani i docenieni, są bardziej skłonni do zaangażowania i bycia wydajnymi członkami zespołu. Aktywne słuchanie jest umiejętnością, której można się nauczyć i którą można ćwiczyć, a gdy robi się to dobrze, może pomóc w skuteczniejszym przekazywaniu informacji.
Jakie są oznaki tego, że członkowie Twojego zespołu są zaangażowani i czują się wysłuchani? Kiwają głowami i mówią "tak" i "rozumiem". Zadają pytania, aby wyjaśnić pewne kwestie. Dają Ci znać, że doceniają to, co robisz lub mówisz, dziękując Ci.